Thursday, December 23, 2010

Tentukan portfolio pelaburan anda

KUALA LUMPUR, 21 Dis (Bernama) — Para pemegang unit skim Amanah Saham Bumiputera (ASB) akan menerima dividen lebih tinggi 7.50 sen seunit bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember, 2010, iaitu lebih tinggi daripada 7.30 sen yang diisytiharkan pada tahun lepas.

Pemegang unit seramai 7.04 juta, yang kini memegang lebih 82.72 bilion unit ASB, akan turut menerima bonus 1.25 sen, yang sama dengan tahun lepas.

Ikut berita pengumuman kat atas, bertuahlah pada sesiapa yang banyak melabur kat dalam asb tahun ni. Yela, naik kepada 7.50 sen seunit. Kalau ada 100k (contoh) dalam asb, dapatla dividen dalam 7.5k. Boleh beli emas 50g sebijik. Hehe... kenaikan setiap tahun x yah cerita la, kalah asb... Tengok je sendiri graf kenaikan harga emas ni..
Kenaikan sebanyak 27% (harga daripada 21 Disember 2009 - 21 Disember 2010)
Tolak inflasi 4%... cukai 1.5%... zakat 2.5%... bersih 19%...

So, better pada teman2 seperjuanganku sekalian, simpanlah dalam bentuk emas. Pada yang ada niat nak buat loan untuk asb tu, fikir2kanla sebelum ambil keputusan. Lebih baik buat loan pastu beli emas banyak2 daripada masuk asb ni.. Macam saya sendiri, saya balancekan portfolio pelaburan saya, means asb buat, emas pun buat. Alhamdulillah, sekarang pun dah start nak serius gak dalam bidang hartanah. So, maksimumkan pelaburan anda dan jangan limitkan pada sesuatu perkara saja, kerana peluang yang lebih besar banyak menanti tanpa kita sedari.

X percaya buat loan beli emas lebih untung dari masuk asb? Boleh tengok link kat bawah ni...
http://jutawanemas.com/v1/pelaburan-emas/buat-loan-bank-untuk-beli-emas-untung-ke/

1 comments:

Anonymous said...

betul tu..sy penah blajar yg kita kena pelbagaikan portfolio kita so klu salah satu pelaburan kita x menjadi, kita still ada back up...

Post a Comment