Tuesday, June 15, 2010

Mengenali Dinar Emas keluaran Public Gold

Ok, untuk post kali ni aku just nk habaq je la apebenda dinar dan dirham tu sebenanya.. Sekadar untuk berkongsi pengetahuan yang dinar ni dah lama dipraktikkan sejak zaman nabi dan ia mempunyai nilai tersendiri sebagai mata wang Islam yang unggul suatu ketika dulu... Tapi sekarang, wang fiat atau lebih dikenali dengan wang kertas la yang bakal menentukan keunggulan seseorang, tol x? Yela, makin banyak duit, makin kaya la dia kan.. tapi kalau dia ada banyak dinar...hehe... kaya teramatla kaya sekaya2nya.....

Dinar adalah syiling emas. Ia diperbuat daripada emas 22 karat (916) serta mempunyai berat 4.25 gram. Spesifikasi ini telah ditetapkan oleh Khalifah Umar Al-Khattab.

Dirham pula ialah syiling perak berketulenan 999 dan mempunyai berat sebanyak 3 gram.
Khalifah Umar Al-Khattab juga telah menetapkan piawaian berat dan ukuran perbezaan di antara dinar dan dirham seperti berikut.
‘7 dinar mesti bersamaan 10 dirham (dari segi beratnya)’
Emas dan perak adalah wang yang paling stabil di dunia. Lindungilah kekayaan anda dengan menyimpan emas dan perak. Inflasi sifar selama 1400 tahun.

Sebagai contoh, harga ayam pada zaman Rasulullah SAW ialah satu dirham; hari ini, 1400 tahun kemudian seekor ayam masih lagi berharga 1 dirham. Begitu juga bagi seekor kambing, dahulunya 1 dinar, kini masih lagi berharga 1 dinar.

Public Dinar mengeluarkan 3 jenis dinar EMAS untuk para pelanggannya. Terdapat 1 dinar, 5 dinar, 10 dinar. Berikut adalah produk dinar EMAS daripada Public Dinar :


1 Dinar, Purity = 916, weight = 4.25g

5 Dinar, Purity = 916, Weight = 21.25g


10 Dinar, Purity = 916, Weight = 42.5
 
So, apa tunggu lagi?.. Jom simpan emas dari sekarang... kalau setiap bulan simpan 1 dinar, harga dinar sekarang ialah RM557 (ikut harga jualan balik), setahun jadi berapa duit kita agaknya?????

Ambil kalkulator kira sendiri k? hehehe......

0 comments:

Post a Comment